Оцінка нематеріальних активів
Уявити сучасний бізнес без нематеріальних активів уже практично неможливо. НМА купуються і продаються, ставляться на облік, вносяться до статутних фондів і так далі. Спостерігається навіть своєрідна мода, правилом хорошого тону для менеджерів компаній стало робити заяви типу: “А от у нас нематеріальні активи складають аж стільки-то відсотків від вартості бізнесу”. І в цьому немає нічого дивного, більш того, це цілком природно для бізнесу, існуючого в інформаційному суспільстві. Якщо нематеріальні цінності здатні приносити матеріальний дохід, значить вони можуть і створювати вартість.
Як же оцінюється вартість нематеріального активу? Цілком можливим є варіант, коли вартість нематеріального активу визначається покупцем та продавцем (банкіром та позичальником, іншими сторонами) безпосередньо за столом переговорів. При цьому сторони керуються власним знаннями та інтуїцією. Проте, кожен економічно вмотивований власник (продавець, покупець, заставодавець тощо), перед тим, як погоджуватись на такий варіант, повинен замислитись, чи достатньо у нього досвіду для правильної вартісної оцінки нематеріального активу.
Чому правильна оцінка є важливою? Все дуже просто: сторони угоди, предметом якої є нематеріальний актив, у процесі переговорів ризикують своїм економічним прибутком. Для прикладу візьмемо класичний випадок: продавець активу, недооцінивши його вартість, тим самим перерозподіляє її на користь покупця і, відповідно, несе економічний збиток. У той же час, обґрунтована і доказова оцінка у руках продавця могла б дозволити йому зайняти сильну позицію у переговорах, перетворившись на засіб захисту його економічних інтересів.
Думка про те, що деякі матеріальні об’єкти мають ту чи іншу вартість, здавалося б, є самоочевидною. Насправді ж вона не зовсім відповідає дійсності. Вартість мають не самі матеріальні об’єкти, а пов’язані з ними права на здобуття економічних вигод.
Нематеріальний актив, як слідує з самої його назви, позбавлений матеріального носія і ілюзії його вартості. Будь який НМА – це фактично пучок економічних прав, а визначення його вартості – це чистий, нічим не затьмарений економічний аналіз.
Різноманіття видів нематеріальних активів не піддається опису. Є достатньо активів, оцінити які може фактично будь хто, зробивши одну арифметичну дію. Проте є і такі, для оцінки яких краще залучити досвідчених спеціалістів.
Консультанти “Сейл Прайс Компані” давно і успішно допомагають клієнтам компанії, здійснюючи наступні види оцінки нематеріальних активів:
-
Оцінка торговельних марок;
-
Оцінка фірмових найменувань;
-
Оцінка прав користування земельними ділянками, будівлями, іншим майном;
-
Оцінка прав користування природними ресурсами;
-
Оцінка патентів;
-
Оцінка інших видів нематеріальних активів (в т. ч. об’єктів інтелектуальної власності).
Наші фахівці мають досвід як у підготовці високоякісних оцінок нематеріальних активів, так і у відстоюванні таких оцінок під час переговорів. Ми готові не лише забезпечити наших клієнтів першокласною аналітикою, а й підтримати їх на усіх стадіях застосування цієї аналітики.